ČTYŘI RISPETTI
cyklus písní pro vysoký hlas a klavír
na slova Beneše Grünwalda


opusové číslo

19a

datum vzniku

1925

autograf

autograf

opis

opis

datum a místo premiéry

22. listopadu 1926, Brno, Besední dům (I. řádný koncert KMS).1

interpret premiéry

Audebert Koreček (VA), Břetislav Bakala (pf)

vydání

▪ CHLUBNA, Osvald. Op. 19/I.: Čtyři rispetti: cyklus písní pro vysoký hlas a klavír na slova Beneše Grünwalda. v Praze: nákladem vlastním v komisi Hudební matice Umělecké besedy, 1929. Vydáno za podpory Jubilejní nadace Bedřicha Smetany.

instrumentace

VA, pf

autor textu

Beneš Grünwald: Rispetti2
I. „Tvé dětství když jsem urval sobě a spial tě v lásce…
II. „Jak ve vánici kdyby někdo sněžné našel ptáče…
III. „Viď, vše si v žítí připravíme spolu a viď, my spolu taky zšedivíme…
IV. „Co den, to oddech mého štěstí a slunné léto mého žití…

části/věty

I. Mírně v pohybu (Quasi moderato)
II. Con moto e leggiero
III. Molto adagio
IV. Andante molto espressivo

durata

8'

nahrávky

nahrávky


Okolnosti vzniku

Okolnosti.


Všeobecná charakteristika a formální struktura

Edice skladby v Hudební matici (zvětšit kliknutím).
Edice skladby v Hudební matici
(zvětšit kliknutím).

Charakteristika.


Životopisné souvislosti

Souvislosti.


Provádění

22. listopadu 1926

Brno, Besední dům – Audebert Koreček, Břetislav Bakala (I. řádný koncert KMS).

25. dubna 1927

Brno, Besední dům – Audebert Koreček (VA), Ludvík Kundera (pf) (V. řádný koncert KMS).3

24. dubna 1944, 19:30

Brno, Besední dům – Marie Súkopová (VA), Jan Těšík / Milan Máša (?, pf) (V. veřejný koncert Hudební konservatoře v Brně).4


1 Pozvánky na koncert:
▪ Dnes a zítra. Lidové noviny, roč. 33 (1926), 18. 11., č. 580, s. 8.; též 19. 11., č. 582, s. 10. a 20. 11., č. 584, s. 10.
▪ Dnes ve Velkém Brně. Moravská orlice, roč. 64 (1926), 19. 11., č. 263, s. 4.
▪ Hudba. Rovnost, roč. 42 (1926), 18. 11., č. 318, s. 6.

  Program koncertu:
1. Josef Blatný: Sonáta č. 1 pro housle a klavír, op. 6
2. Václav Štěpán: Pohoda života
3. Osvald Chlubna: Čtyři rispetti, op. 19a a Ukolébavky, op. 19b
4. František Pícha: Sonáta pro housle a klavír

  Referáty z koncertu:
▪ -k [=ČERNUŠÁK, Gracian]. Z brněnských koncertů. Lidové noviny, roč. 34 (1926), 24. 11., č. 591, s. 7.
▪ K. S. [=SÁZAVSKÝ, Karel]. Kultura. Moravská orlice, roč. 64 (1926), 25. 11., č. 268, s. 3.
▪ JANEČEK[, Antonín]. Na večeru Klubu moravských skladatelů. Salon, roč. 5 (1926/27), č. 10, s. [62].

2 Básně zveřejněny v časopise Zlatá Praha, roč. 15 (1897–98), č. 8, s. 87.

3 Pozvánky na koncert:
▪ Dnes a zítra. Lidové noviny, roč. 35 (1927), 22. 4., č. 203, s. 8.; též 24. 4., č. 207, s. 8.
▪ Dnes ve Velkém Brně. Moravská orlice, roč. 65 (1927), 21. 4., č. 91, s. 3.
▪ Hudba. Rovnost, roč. 43 (1927), 20. 4., č. 108, s. 5.

  Program koncertu:
1. Jaroslav Kvapil: Smyčcový kvartet
2. Václav Kaprál: Con duolo
3. Osvald Chlubna: Čtyři rispetti, op. 19a
4. Vilém Petrželka: Písně poesie a prósy, op. 8
5. Pavel Haas: Vyvolená
6. Leoš Janáček: Říkadla [2], JW V/17

  Referáty z koncertu:
▪ J. N. [=NEVOLE, Jan]. Konzerte in Brünn. Prager Presse, roč. 7 (1927), 25. 5., č. 143, s. 6.
▪ St– [=STAROSTA, Alois]. Hudba. Rovnost, roč. 43 (1927), 28. 4., č. 116, s. 6–7.

4 Pozvánky na koncert:
Dnes a zítra. Lidové noviny, roč. 52 (1944), 19. 4., č. 108, s. 5.; též 21. 4, č. 110, s. 6.; 23. 4., č. 112, s. 6.6.

   Program koncertu:
1. Johann Sebastian Bach: Suita G dur pro violoncello, BWV 1007
2. Étienne Ozi: Sonáta pro dva fagoty
3. Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert pro kontrabas A dur, KV 191
4. Bedřich Smetana: dvě polky, Oves, Hulán, JB 1:114, T 112/2 (č. 3 a 7)
5. Robert Schumann: Adagio a Allegro, op. 70
6. Osvald Chlubna: Čtyři rispetti, op. 19a, Tři zpěvy odloučeného, op. 27b, NocturnoElegie ztracených lidí, op. 18b a 18a, Písničky života, op. 38

   Referáty z koncertu:
▪ l f [=?]. Pátý veřejný koncert brněnské konservatoře. Lidové noviny, roč. 52 (1944), 26. 4., č. 115, s. 4.


Dílo zmíněno

▪ -k. [=ČERNUŠÁK, Gracian]. O. Chlubna: Rispetti. Lidové noviny, roč. 38 (1930), 12. 2., č. 77, s. 7. ▪ Vohnoutová, s. 122, 125.

kontakt | © Martin Pašek 2018–