Okolnosti vznikuPoprvé provedeno společně s premiérou baletu Bohuslava Martinů Co [recte Kdo] je na světě nejmocnější. Všeobecná charakteristika a formální strukturaCharakteristika. Životopisné souvislostiDva dny před premiérou se ve Filharmonické besedě konala autorova přednáška o jeho nové opeře. Hudební ukázky přednášeli sólisté opery, na klavír hrál Jaroslav Kvapil.2
1 Pozvánky na představení: Program večera: Referáty z představení: 2 Pozvánky na přednášku: Referát z přednášky: Dílo zmíněno▪ Cmíral, 1962 (chybně jako „Síla bomby“). ▪ III. symfonický koncert. Divadelní šepty, roč. 3 (1922/23), 13. 1. 1923, č. 17, s. 83–85. ▪ Nnn. [=NEUMANN, František]. III. symfonický koncert. Divadelní šepty, roč. 5 (1924/25), č. 17, s. 109–112. (jako „Pohádka věčné touhy). ▪ Premiéry v období 1924–1925. Divadelní šepty, roč. 5 1924/25, 7. 2. 1925, č. 21, s. 15–136. (jako „Síla touhy“). ▪ Národní divadlo v Brně. Lidové noviny, roč. 31 (1923), 4. 7., č. 329, s. 7. ▪ v [=?]. Hudební program Národního divadla v Brně. Lidové noviny, roč. 31 (1923), 31. 8., č. 435, s. 7. ▪ Divadlo a hudba Moravská orlice, roč. 61 (1923), 4. 7., č. 149, s. 3. ▪ Divadlo a hudba. Moravská orlice, roč. 63 (1925), 21. 2., č. 42, s. 4. ▪ MSN ▪ OA-NdB ▪ Neue tschechische Opern. Prager Presse, roč. 5 (1925), 21. 1. 1925, č. 21, s. 6. („Aladin und Palomid“). ▪ SRBA, Antonín. Hudba. Ročenka Československé republiky, roč. 3 (1924), č. 1, s. 135–136. ▪ Brněnské Národní divadlo. Rovnost, roč. 40 (1924), 5. 9., č. 244, s. 4. ▪ Původní repertoir Národního divadla brněnského v nové sezoně. Večer, roč. 11 (1924), 20. 10., č. 241, s. [5]. ▪ Opera v Národním divadle v Brně. Venkov, roč. 18 (1923), 11. 7., č. 159, s. 8. ▪ -ek [RACEK, Jan]. Brněnská opera. Index, roč. 4 (1932), 27. 6., č. 7–8, s. 73–74, 76. ▪ SVOBODA, Jiří. Profily skladatelů: Osvald Chlubna. Hudební rozhledy, roč. 5 (1952), 6. 10., č. 15, s. 26. ▪ ČERNOHORSKÁ, Milena. Brněnské kašny a fontány. K tvůrčímu profilu skladatele Osvalda Chlubny. Hudební rozhledy, roč. 12 (1959), č. 3, s. 106–109. |